Kurtka motocyklowa – podstawa każdej jazdy. Jak ją odpowiednio dobrać?

Kurtka motocyklowa – podstawa każdej jazdy. Jak ją odpowiednio dobrać?

Każda jazda, nawet ta najkrótsza, powinna być bezpieczna. Jak wiemy, zapewnić nam to może, oprócz wielu innych czynników związanych z naszymi umiejętnościami i sprzętem, odpowiedni ubiór. A jego podstawą jest właściwie dobrana kurtka.

Długa czy krótka? Skórzana czy tekstylna?

Obecnie producenci oferują nam mnóstwo krojów, rozmiarów, gatunków… Na czym więc się skupić? Przede wszystkim, warto zwrócić uwagę na spełnienie trzech podstawowych warunków: bezpieczeństwa, przeznaczenia czyli sposobu użytkowania oraz komfortu. Dopiero później, można dobrać charakter odzieży do własnego stylu i upodobań.

Podział kurtek motocyklowych.

Kiedy zaczynamy rozglądać się za idealnym rozwiązaniem dostosowanym do naszych potrzeb, w sklepach zalewają nas informacje. Warto zatem spojrzeć na ten typ odzieży dzieląc ją ze względu na rodzaj materiału i przeznaczenie. Wyróżniamy więc, ze względu na materiał:

  • Materiały tekstylne
  • Dzianiny/ jeans
  • Skórę
  • Tzw. mesh

Materiały tekstylne zazwyczaj używane są do kurtek turystycznych oraz uniwersalnych, które założą „okazjonalni” motocykliści oraz typowi „wyprawowce”. To kurtki zazwyczaj łączące mnogość zastosowań w różnych warunkach atmosferycznych. Muszą być odporne na deszcz i słotę, zarówno pozwalając na użytkowanie, chociażby dzięki odpowiedniej rozpinanej wentylacji, w słoneczne i ciepłe dni.

Dzianiny i jeans to zazwyczaj odzież lżejsza, miejska. Idealnie nada się na przejażdżkę w niezbyt daleką trasę, uliczne przebrnięcie, raczej w pogodny dzień. Jednak dzięki zastosowaniu coraz nowocześniejszych technologii, dodatków materiałowych możemy spodziewać się ochrony przed lekkim deszczem

Skóry zdecydowanie najlepiej oddają charakter sportowy. Wykonane z nich kombinezony mają, przy znacznej prędkości, stać się naszą drugą skórą.

Mesh to siatka stosowana w odzieży letniej. Jest wysoce wytrzymała i jednocześnie zapewnia świetną wentylację.

Membrany, czyli jak się w nich połapać?

Najczęściej stosowane są dwa rodzaje membran – zapewniające oddychalność lub wodoodporność. W zależności od tego na czym nam zależy – czy przetrwać ciężkie warunki pogodowe, czy ochronić ciało w upalny dzień potrzebując w tym czasie niezbędnej wentylacji, musimy zdecydować, który wybór jest korzystniejszy. Jedna membrana nie może być idealnie wodoszczelna i przepuszczać jednocześnie znaczną ilość powietrza dla ochłody naszego ciała w tym samym czasie. Membrany, podobnie jak przy odzieży typowo turystycznej czy sportowej wyraża się za pomocą milimetrów słupa wody. Dzięki temu wiadomo, jak wiele wody jest w stanie na siebie „przyjąć”, zanim całkowicie przemoknie.

Ochraniacze – które z nich są najpotrzebniejsze i jakie wybrać?

Każde są nam potrzebne! Tzn. barkowe, łokciowe i te, których czasem nie ma w zestawie, kręgosłupowe. Można uznać je za „podstawowy pakiet”, chociaż te na plecy czasem musimy dokupić sobie sami. Ochraniacze są też wyróżniane levelami. Co to oznacza?

Ochraniacz stopnia pierwszego (level 1) może przenieść siłę nie większą niż 18 kN, a maksymalna jednostkowa nie może przekroczyć 24 kN.

Ochraniacz drugiego stopnia (level 2) może przenieść siłę nie większą niż 9 kN, a maksymalna jednostkowa nie może przekraczać 12 kN.

Dobrze dopasowany rozmiar to podstawa.

Tak jak mierząc bluzę czy buty, tak samo niesamowicie ważne jest odpowiednie dopasowanie kurtki. Będziemy spędzać w niej sporo czasu, w różnych warunkach, dlatego też warto zwrócić uwagę czy nic nam w niej po prostu nie przeszkadza. Zbyt ciasna kurtka to uwieranie i przeszkadzanie z każdej strony, a nie na tym powinna się skupić nasza uwaga podczas jazdy. Zbyt luźna z kolei, nie da nam odpowiedniej ochrony w przypadku wypadku, a podczas samej jazdy w niekomfortowy sposób będzie nam zawiewać powietrze czy po prostu się obsuwać, a prawidłowe spięcie jej ze spodniami od kompletu będzie praktycznie niemożliwe. Będąc w sklepie warto więc rozważyć kilka modeli, przejść się w niej, założyć coś pod spód i sprawdzić przez odrobinę dłuższą chwilę jak się w niej czujemy. A jeśli wszystko będzie wygodne – już tylko cieszyć się z bezpiecznej i komfortowej jazdy!

Powrót do Bloga